معرفی و بررسی

سوکت شبکه چیست ؟ انواع سوکت شبکه و تلفن

برای اینکه شناخت دقیقی از نحوه‌ی عملکرد شبکه داشته باشید، لازمه با همه‌ی اجزای کوچیک و بزرگ اون آشنا بشید. انواع سوکت شبکه یکی از این موارد هستن که معمولا توجه چندانی به اون‌ها نمیشه، اما در برقراری ارتباط‌های داخل شبکه نقش مهمی ایفا می‌کنن. تلاش ما در این مقاله اینه که به سوال مهم « سوکت شبکه چیست » پاسخ بدیم و انواع این وسیله رو به شما معرفی کنیم.

سوکت چیست ؟

سوکت چیست

سوکت یا کانکتور قطعه‌ای الکتریکیه که به انتهای کابل های مختلف متصل میشه و بین دستگاه ها و لوازم برقی ارتباط برقرار می‌کنه. از اواسط دهه‌ی 1970 و با تحولاتی که در شبکه‌های مخابراتی رخ داد، اصطلاح جک ثبت شده یا استاندارد ( Registered Jack ) بر سر زبون‌ها افتاد که هنوز هم استفاده از اون به‌شکل مخفف RJ رواج داره. در این دوره، استفاده از سوکت (کانکتور ماژولار) به‌خصوص در بحث تلفن و اترنت مورد استقبال فراوان قرار گرفت. در حال حاضر استانداردهای RJ11 ، RJ14 و RJ25 در بحث سوکت تلفن و استانداردهای RJ45 ، RJ48 و RJ61 در زمینه‌ی سوکت شبکه بیشتر از سایر استانداردها مورد توجه قرار می‌گیرن.

ساختار انواع سوکت شبکه

سوکت شبکه چیست

کانکتور یا سوکت شبکه به انتهای کابل شبکه وصل میشه و امکان برقراری ارتباط بین تجهیزات و دستگاه‌های متصل به شبکه رو فراهم می‌کنه. احتمالا این قطعه رو هر روز موقع خاموش و روشن کردن مودم خونه‌ مشاهده می‌کنید. معمولا سوکت شبکه رو از جنس تمام پلاستیکی می‌سازن، اما نمونه‌هایی از این محصول با روکش فلزی هم وجود داره که برای سیستم ارتینگ مناسب هستن.

شاید براتون سوال شده باشه سوکت RJ45 چیست ؟ سوکت شبکه RJ45 پرکاربردترین نوع سوکت در بحث شبکه است و به‌نوعی به استاندارد رایج خیلی از تجهیزات از جمله مودم تبدیل شده. سوکت RJ45 ، هشت پین داره که اون رو با انواع کابل شبکه سازگار می‌کنه. نوع شیلددار ( SFTP ) و بدون شیلد ( UTP ) سوکت RJ-45 در بازار موجوده.

استاندارد معمول سوکت تلفن RJ-11 هست. این نوع سوکت معمولا 6 پین داره، اما انواع 2 و 4 پین اون هم تولید میشه. به‌طور کلی، سوکت های RJ11 و RJ45 پرکاربردترین انواع سوکت هستن.

انواع سوکت شبکه

انواع کابل به همراه سوکت

سوکت شبکه با اتصال به کابل شبکه ، واسطه‌ای میشه برای ایجاد ارتباط بین تجهیزات مختلف؛ بنابراین سازگاری و هماهنگی بین این دو قطعه بسیار مهمه. برای همین هم دسته بندی کابل ها و سوکت ها شباهت‌های زیادی به هم دارن. به‌طور کلی، میشه انواع سوکت رو به سه دسته‌ی کواکسیال ، زوج سیم به هم تابیده و فیبر نوری تقسیم کرد.

سوکت کواکسیال ( Coaxial )

انواع سوکت کواکسیال

از انواع سوکت های کواکسیال بیشتر برای اتصال دستگاه‌های صوتی و تصویری استفاده میشه. معروف‌ترین سوکت کواکسیال مدل BNC هست. این سوکت کاربرد خونگی داره و با کابل های کواکسیال RG-59 و RG-6 و RG-58 سازگاره.

سوکت فیبر نوری ( Fiber Optic Cable )

انواع کابل فیبر نوری

تکنولوژی فیبر نوری سرعت و پهنای باند بیشتری رو در اختیار کاربرها میذاره. اما برای استفاده از این فناوری، تمام تجهیزات شبکه از جمله سوکت باید با فیبر نوری سازگار باشن. ده‌ها نوع از سوکت فیبر نوری در بازار موجوده که بعضی از اون‌ها به‌خاطر راحت‌تر بودن اتصال به کابل فیبر نوری ، محبوبیت بیشتری دارن. در ایران سوکت LC بیشتر از سایر کانکتورهای فیبر نوری مورد استفاده قرار می‌گیره. سوکت SC هم به‌خاطر قیمت مناسب، انتخاب خیلی از کاربرهاست. مدل های FC ، ST و MTP هم سوکت های پرکاربرد دیگه به حساب میان.

سوکت کابل زوج سیم به هم تابیده ( Twisted Pair )

انواع سوکت شبکه

کابل های الکترونیکی یا زوج سیم به هم تابیده ، پرکاربردترین نوع کابل شبکه محسوب میشن. کابل زوج سیم به هم تابیده براساس معیارهایی مثل لایه های حفاظتی و پهنای باند به دسته های مختلفی تقسیم میشه. اکثر این دسته بندی ها در مورد پچ کورد و سوکت شبکه هم وجود داره.

انواع سوکت از نظر لایه های حفاظتی ( Shield )

سوکت هم مثل کابل شبکه میتونه به شیلد مجهز باشه تا در برابر نویز و تداخل الکترومغناطیسی از خودش مقاومت نشون بده. بر همین اساس، انواع سوکت شبکه رو میشه به دو گروه شیلددار و بدون شیلد تقسیم کرد. در ساخت سوکت های بدون شیلد فقط از پلاستیک استفاده میشه؛ اما سوکت های شیلددار یک روکش فلزی هم دارن. سوکت های شیلددار رو به کابل یا پچ کورد شیلددار ( SFTP ) متصل می‌کنن. از طرفی سوکت های بدون شیلد برای اتصال به کابل یا پچ کورد بدون شیلد ( UTP ) مناسب هستن.

انواع سوکت از نظر پهنای باند ( Category )

کابل شبکه رو بر اساس پهنای باند و نرخ انتقال داده به طبقه‌بندی یا Cat های مختلفی تقسیم می‌کنن که این دسته بندی روی پچ کورد هم اعمال میشه. کابل های جدیدتر که در Cat های بالاتر قرار می‌گیرن، سرعت و کیفیت انتقال بهتری رو در اختیار کاربر قرار میدن. البته برای رسیدن به کیفیت بالاتر، لازمه تجهیزات با هم هماهنگ باشن تا شبکه بهترین عملکرد رو به نمایش بذاره. برای همین هم هست که در تولید پچ کورد Cat6 از سوکت شبکه Cat6 استفاده میشه. اگه خودتون مهارت سوکت زدن کابل شبکه رو دارید و نمی‌خواین بابت خرید پچ کورد هزینه کنید، یادتون باشه کابل و سوکت شبکه ی شما باید از یک Category باشن.

حرف آخر

در این مقاله تلاش کردیم انواع سوکت شبکه رو به شما معرفی کنیم و از کاربرد اون‌ها بگیم. سوکت به‌عنوان جزئی کوچیک ولی تاثیرگذار در تجیهزات شبکه شناخته میشه که بی‌توجهی به کیفیت اون، میتونه عملکرد شبکه رو تحت تاثیر قرار بده. انواع سوکت کابل شبکه در بازار موجود هستن که شما می‌تونید با توجه به نوع تکنولوژی شبکه‌ای که از اون استفاده می‌کنید و کیفیتی که توقع دارید، اون‌ها رو انتخاب کنید.

سوالات متداول:

آیا سوکت شبکه همون کانکتور شبکه است؟

بله. در بازار داخلی هم سوکت های مادگی به اسم سوکت شناخته میشن، هم کانکتورهای نری.

معمولا در شبکه های خانگی از کدوم نوع سوکت استفاده میشه؟

استفاده از سوکت RJ45 در اکثر شبکه‌های خانگی رایجه و بیشتر کاربرها با این نوع سوکت سروکار دارن.

از سوکت های فیبر نوری نمیشه روی کابل های زوج سیم به هم تابیده استفاده کرد؟

خیر. استفاده از تکنولوژی فیبر نوری و تجهیزات اون، نیازمند هماهنگی بین زیرساخت و تمامی قطعات هست.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا